نشستی با موضوع تببین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی با جضور چهره‌های اهل سنت و شیعی  برگزار شد.


فرماندار قصرقند: نیمی از فرمانداران سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند/امام جمعه موقت کنگان: ۱۷ هزار مسجد اهل سنت در ایران فعالیت دارندبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشستی با موضوع تببین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی برگزار شد.

مشاور اهل سنت رؤسای جمهوری اسلامی:  آبادانی مناطق اهل سنت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

مولوی اسحاق مدنی، مشاور اهل سنت رؤسای جمهوری اسلامی ایران در نشست تببین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: در سیستان و بلوچستان وقتی انقلاب اسلامی صورت گرفت، من استاندار بودم و دولت به اهالی این استان گفته بود که هر قدر پول بخواهید برای پیشرفت این استان می‌دهیم و حتی چک سفید امضا به ما دادند و گفتند می‌توانید برای آبادانی این استان هزینه کنید. این در حالی است که گمان نمی‌کنم حتی چنین هزینه‌ای در استان‌های شیعه‌نشین صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: کسانی که می‌توانستند کار‌های بزرگی در استان سیستان و بلوچستان انجام دهند توسط دشمنان این مرز و بوم ترور شدند، درحالی‌که این افراد شیعه بودند و برای اثبات برادری خود و خدمتگزاری به اهل سنت به این مناطق آمده بودند.

مشاور اهل سنت رؤسای جمهوری اسلامی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی ایران جاده اصلی خاش به سراوان خاکی بود، درحالی‌که این جاده تنها راه مواصلاتی اتصال شهرستان به مرکز استان بود.

وی گفت: در سراوان فقط دو دبیرستان در قبل از انقلاب وجود داشت درحالی‌که امروز در همین شهرستان ۴ دانشگاه وجود دارد، این در حالی است که حدود ۲ هزار کیلومتر با پایتخت فاصله داریم.

مولوی خاطرنشان کرد: امروز در شهرستان سراوان چندین حوزه علمیه وجود دارد و طلاب علوم دینی به جای مهاجرت به دیگر شهر‌ها در سراوان آموزش می‌بینند، ضمن اینکه به تعداد کافی اساتید علوم دینی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سراوان بزرگ که هم اکنون با توسعه و پیشرفت آبادانی به چند شهرستان تبدیل شده است، قبل از انقلاب فقط یک بیمارستان داشت و تنها پزشک بلوچ هم آقای احمدی بود درحالی‌که هم اکنون در تمام شهرستان‌های این استان پزشک عمومی و متخصص اهل سنت وجود دارد.

عضو شورای عالی مجمع التقریب افزود: در یک مدرسه سراوان ۱۴ نفر در کنکور سال جاری در بهترین دانشگاه‌های ایران پذیرفته شده‌اند که نشانه رشد آموزش و اعتلای آن در این شهرستان است. همچنین امکانات آموزشی و رفاهی موجود در استان سیستان و بلوچستان نسبت به گذشته تفاوت فاحشی پیدا کرده است، این در حالی است که حتی ما در چند دهه قبل برق هم نداشتیم.

مولوی تصریح کرد: با تصمیمات جمهوری اسلامی ایران قرار است چابهار با توسعه فوق‌العاده و پس از منطقه آزاد اعلام کردن آن امکاناتش به حدی افزایش پیدا کند که به یکی از قطب‌های بزرگ کشور تبدیل شود. این در حالی است که اکثر مردم این خطه از اهل سنت هستند و نشانه‌ای از توسعه خدمات جمهوری اسلامی به این منطقه است.

مصطفی ذوالفقار طلب : مدیران مسئول ۱۵۲ رسانه  اهل سنت هستند

مصطفی ذوالفقار طلب مشاور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: تمدن ایران بزرگ بعد از انقلاب اسلامی در مناطق قومی و مذهبی توانسته خدمات بزرگی را ارائه کند که در حقیقت با این کار این تمدن نظام‌مند پیشرفت کرده و پویاتر از قبل شده است.

وی افزود: همبستگی جامعه اسلامی یکی از ویژگی‌های جامعه ایران است؛ چراکه وحدت و همدلی همه اقوام می‌تواند در گسترش این تمدن تأثیر بالایی داشته باشد.

مشاور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: در استان‌های هرمزگان، آذربایجان غربی، گلستان، بوشهر، کردستان، سیستان و بلوچستان، فارس و دیگر مناطق اهل سنت‌نشین ۴۰۳ واحد دانشگاهی و مرکز آموزش عالی مختص اهل سنت وجود دارد که تقریبا ۱۵ درصد دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شوند.

ذوالفقار طلب افزود: ۱۵۲ نشریه و رسانه طبق آمار وزارت ارشاد در کشور وجود دارد که مدیران مسئول آن اهل سنت هستند. البته شاید بخشی از آن‌ها فعال نباشند، اما طبق تحقیقات میدانی مشخص شده که ۱۰۰ رسانه فعال است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ هزار و ۴۵۲ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های ایران حاضر هستند که از سال ۸۹ تا ۹۷ یعنی ظرف ۸ سال اخیر از ۳۵ هزار و ۶۱۲ استاد جذب‌شده در دانشگاه‌ها ۲۷۴ نفر از آنان اهل سنت هستند. البته اگر این آمار را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در نظر بگیریم اعضای هیات علمی اهل سنت دانشگاه‌های دولتی و آزاد در ایران به ۱۲۷۰ نفر خواهند رسید.

مشاور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی ایران دانشگاه مذاهب اسلامی زیر نظر مجمع تقریب مذاهب اسلامی فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه رشته فرق اسلامی هم در قم تدریس می‌شود. همچنین رشته فقه شافعی هم در دانشگاه کردستان دانشجویانی را دارد و در برخی از مراکز دانشگاه آزاد هم رشته‌های مربوط به اهل سنت وجود دارد.

معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی: انقلاب اسلامی ایران  بدون خط کشی از همه مسلمانان حمایت کرده است

حسین اکبری معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: وحدت در جهان اسلام می‌تواند موجب آزادی فلسطین، قدس شریف و نابودی رژیم صهیونیستی شود.

وی افزود: اگر فرآورده‌های نفتی جهان اسلام با تصمیم ملت‌ها و دولت‌های آن‌ها به دنیا فروخته شود در آن صورت غرب محتاج جهان اسلام شده و قدرت در دنیا بین جهان اسلام و جهان دیگر تقسیم می‌شود.

معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: اختلافی در جهان اسلام وجود ندارد بلکه فقط تفاوت‌هایی را داریم که وجود این تفاوت هم کاملا منطقی است.

اکبری گفت: انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی خود بدون خط کشی از همه مسلمان‌ها حمایت کرده است که این امر در داخل و خارج از کشور کاملا مشهود است، به طوری که در جنگ بوسنی که همه آن جامعه از اهل سنت بودند حمایت کرده و از مردم افغانستان هم پشتیبانی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر دفاع انقلاب اسلامی از فلسطین نبود، این سرزمین ۴۰ سال قبل بین دول دنیا معامله شده بود و همین حمایت جمهوری اسلامی از ملت‌های مسلمان بوده است که منجر به آن شده که سیاسی‌کاری‌های آمریکایی‌ها در لبنان، سوریه، عراق و بخش‌های دیگری از جهان اسلام منجر به شکست فاحشی برای آن‌ها شود.

معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: اگر حاکمان سعودی در خدمت جهان اسلام به جای پادویی کردن غرب و آمریکا و صهیونیست‌ها باشند، جمهوری اسلامی ایران از مردم عربستان هم حمایت خواهد کرد؛ چراکه معتقدیم آن‌ها هم بخشی از جهان اسلام محسوب می‌شوند.

فرماندار قصر قند: در ۴ سال اخیر  بین ۴۵ تا ۵۵ درصد از فرمانداران سیستان و بلوچستان اهل سنت بوده‌اند 

حمیرا ریگی، فرماندار قصر قند استان سیستان و بلوچستان در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: اگر بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران را استقرار حاکمیت دینی و قانون اساسی دینی برآمده از اسلام بدانیم، متوجه خواهیم شد که در جمهوری اسلامی توزیع مناسبی از مسئولیت‌ها در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته و تمایزات مذهبی و قومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان شاهد حضور فرمانداران و بخشداران اهل سنت در امورات اجرایی این استان هستیم، به طوری که در ۴ سال اخیر در این استان بین ۴۵ تا ۵۵ درصد از فرمانداران سیستان و بلوچستان اهل سنت بوده‌اند.

فرماندار قصر قند تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد از بخشداران استان سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند و ۶۰ تا ۹۰ درصد مدیران دستگاه‌های اجرایی هم از این گروه انتخاب شده‌اند.

وی گفت: ۷۵ درصد سنی‌نشینان استان سیستان و بلوچستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری شرکت کردند که نشانه اعتماد و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایرانی است.

ریگی خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی هم اکنون ۲۰ نماینده از اهل سنت حضور دارند و حتی فراکسیون اهل سنت را هم تشکیل داده‌اند و با عنوان نماینده ملت ایران در تصمیمات ملی نقش آفرینی می‌کنند.

فرماندار قصر قند اضافه کرد: در ۱۰ سال اخیر در کنفرانس‌های وحدت اسلامی شرکت مستمری داشته‌ام که این کنفرانس‌ها نماد همدلی بین نخبگان جهان اسلام است که به برکت نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: در نظام سیاسی کشورمان تعامل با اهل سنت رو به رشد بوده و سیر تحولی مناسبی داشته است، به‌طوری که در بخش اعظم نهاد‌های حکومتی این گروه حاضر بوده و تعداد جایگاه‌های آن رو به رشد است.

ریگی خاطرنشان کرد: بعد از ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت شده است که نگاه قومی و مذهبی در بخش‌های مختلف کشور وجود ندارد، بلکه استعداد‌ها و ظرفیت‌ها برای انتصابات در جایگاه‌ها مهم است.

فرماندار قصر قند اظهار داشت: اسلام در جمهوری اسلامی ایران مساوی با شیعه و سنی است ضمن اینکه اسلام بدون شیعه و یا اسلام بدون سنی معنا و مفهومی ندارد. این در حالی است که اسلام منهای فارس، کرد یا بلوچ یا ترکمن یا لر یا ترک معنا و مفهومی ندارد. همچنین جمهوری اسلامی الگوی بسیار مناسبی برای جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: در ۸ سال دفاع مقدس همه اقوام و مذاهب از کیان جمهوری اسلامی دفاع کرده و خون آن‌ها در کنار یکدیگر به زمین ریخته شده است.

ریگی افزود: شیعه و سنی؛ برادران و خواهران ایران اسلامی هستند که اعتلای این نظام هدف مشترک یکدیگر با رعایت حقوق همه اقوام و مذاهب بوده و هست و می‌کوشیم شاهد بالندگی نظام باشیم.

فرماندار قصر قند گفت: امروز آزادی قدس و استراتژی مقابله و مبارزه با صهیونیست‌ها مد نظر جهان اسلام بوده و باید باشد. همچنین پرچمدار این مبارزه جمهوری اسلامی است و هیچ نگاه مذهبی در راه آزادی قدس شریف وجود ندارد.

ریگی در پایان اظهار داشت: انتخاب ۴۰۰ زن در پنجمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستای استان سیستان و بلوچستان و انتخاب چهارمین زن موفق روستایی جهان در سال ۲۰۱۸ توسط بنیاد جهانی زنان نتیجه اعتماد و فرصت جمهوری اسلامی به جامعه زنان و به ویژه زنان اهل سنت است.

امام جمعه موقت کنگان : ۳۵۸ مدرسه علوم دینی و ۱۷ هزار مسجد اهل سنت در ایران فعالیت دارند

 شیخ خلیل افرا، امام جمعه موقت کنگان در استان بوشهر در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اهل سنت به ویژه در امورات معنوی بسیار بیشتر از برادران شیعی است.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی ایران در استان بوشهر هیچ مدرسه دینی وجود نداشت، به همین دلیل علاقه‌مندان تحصیل علوم دینی باید به استان هرمزگان و فارس مهاجرت می‌کردند که در آنجا هم فقط ۴ مدرسه وجود داشت.

امام جمعه موقت کنگان تصریح کرد: ۱۲ مدرسه علوم دینی از سال ۱۳۷۳ تاکنون در استان بوشهر تأسیس شده است. این در حالی است که تعداد مدارس علوم دینی در استان‌های هرمزگان و فارس هم به ۴۰ مدرسه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۵۸ مدرسه علوم دینی مختص اهل سنت در کشور راه‌اندازی شده است ضمن اینکه در سال ۱۳۸۶ هم شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته است.

شیخ خلیل افرا اضافه کرد: ۱۱ هزار طلبه و ۲۰۰۰ مدرس هم اکنون در مدارس علوم دینی تحصیل کرده و یا درس می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی ایران فقط ۴ مسجد در استان بوشهر وجود داشت، اما پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ۱۵۰ مسجد جدید احداث و به مساجد قبلی افزوده شده است.

امام جمعه موقت کنگان گفت: ۱۷ هزار مسجد اهل سنت در کل کشور وجود دارد که نشانه‌ای از آزادی این گروه در ایران است.

شیخ خلیل افراد با بیان اینکه آزادی خطیب نماز جمعه و سخنرانان آن در هیچ کجای دنیا به مانند سنگر‌های نماز جمعه اهل سنت ایران نیست، ضمن اینکه در خارج از ایران خطبا فقط ۱۵ دقیقه فرصت سخنرانی دارند و حتی نمی‌توانند علیه آمریکا و اسرائیل سخنان انتقادی بگوید درحالی‌که آزادی بسیاری در سخنرانی خطبا در ایران وجود دارد.

وی در پایان گفت: برخی افراد و کشور‌ها از وحدت شیعه و سنی در کشورمان ناراحت بوده و به آن حسادت می‌ورزند.

حجت‌الاسلام لطفیان: امت اسلامی هویت مشترک همه مسلمانان اعم از سنی و شیعی است

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: احیای هویت جدید اسلامی تحت عنوان تمدن نوین اسلامی یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران منزلت غرب و آقایی استکبار را شکسته و به همین دلیل آن‌ها کینه بزرگی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور خاطرنشان کرد: نهضت اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و همچنین تمدن شکوهمند اسلامی از اصول مهمی است که انقلاب اسلامی آن را دنبال کرده و خواهد کرد.

لطفیان خاطرنشان کرد: فراگیری اسلام ربطی به شیعه و سنی ندارد و به همین دلیل می‌توان همگان را به سوی خود فرا خواند، البته اسلام ناب محمدی همواره رقیب تمدن غرب بوده و هست.

وی تأکید کرد: امت اسلامی باید بداند که همگان وقتی از دروازه شهادتین وارد اسلام شوند، دیگر تفاوتی با یکدیگر ندارند.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در پایان گفت: امت اسلامی هویت مشترک همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی است، ضمن اینکه سرنوشت امت اسلامی از یکدیگر جدا نیست و تفرقه انداختن بین آن‌ها در حقیقت خود تخریبی محسوب می‌شود.

امام جمعه گنبد کاووس : اهل سنت هیچ تفاوتی با شیعیان در تبلیغات صداو سیمای استان گلستان ندارند

 با اشاره به تبلیغات اهل سنت در صدا و سیمای این استان بدون هیچ اختلافی با شیعیان گفت: زمان و وقتی که به برادران شیعه داده می‌شود با زمان وقت اهل سنت یکسان است.

آخوند عبدالباسط نوری‌زاد، امام جمعه گنبد کاووس استان گلستان در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: وحدت کلمه و اخوت بین مسلمین از دستورات اکید بزرگان جهان اسلام است، ضمن اینکه آرزوی دیرینه ملت ایران روی کار آمدن حکومتی اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شده است.

وی افزود: نباید بین اقوام و مذاهب اسلامی اختلافی وجود داشته باشد و اطاعت و پیروی از کسی که، ولی امر و رهبر جامعه اسلامی است واجب و موجب عزت و سربلندی در دنیا و آخرت خواهد شد.

امام جمعه گنبد کاووس استان گلستان خاطرنشان کرد: آزادی تشکیل احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی، صنفی و اسلامی بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی برای اهل سنت به عنوان حق قانونی و رسمی شناخته شده است که این از قوانین مترقی در ایران است.

وی با بیان اینکه چندین واحد درسی در دانشگاه‌های استان گلستان به ویژه اهالی ترکمن از برکات نظام جمهوری اسلامی اسلامی است، افزود: ۹۰ درصد اعضای شورا‌های حل اختلاف از معتمدین اهل سنت در مناطق سنی‌نشین انتخاب و توسط دادگستری استانی برای آن‌ها حکم صادر شده است که حتی در این زمینه دادیار، بازپرس و قاضی اهل سنت هم داریم که این امر می‌تواند الگویی برای جهان اسلام باشد.

شیخ خلیل افرا خاطرنشان کرد: ۳ نماینده از ۷ نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی از اهل سنت هستند، ضمن اینکه در مجلس خبرگان هم نمایندگانی از اهل سنت حضور دارند.

عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت افزود: امورات ازدواج، طلاق، ارث و وصیت در دادگاه‌های مناطق سنی نشین وجود دارد که بر مبنای احکام فقهی قضاوت می‌کنند، ضمن اینکه شورا‌های روحانیت و افتاء اهل سنت تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در صدا و سیمای استان گلستان ویژه برنامه‌های اهل سنت پخش می‌شود. این در حالی است که حتی در ایام ماه رمضان اهل سنت به تبلیغ می‌پردازند و این کار موجب استفاده مطلوب ترکمن‌های افغانستان و ترکمنستان شده است که بخش دیگری از برکات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

امام جمعه گنبد کاووس استان گلستان خاطرنشان کرد: رشد کیفی حوزه‌های علمیه اهل سنت ایران باعث شده است که از اهل سنت افغانستان و همچنین ایالت بلوچستان پاکستان در این مدارس حاضر شده و در حقیقت می‌توان گفت که طلاب غیر ایرانی هم در حوزه‌های علمیه اهل سنت ایران آموزش می‌بینند.

امام جمعه موقت سنندج : مساجد اهل سنت بعد از انقلاب اسلامیافزایش ۴ برابری  داشتند

ماموستا محمد امین راستی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت و امام جمعه موقت سنندج در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومیگفت: منشاء حق در اسلام اراده خداوند است یعنی تنها خدا به انسان حق می‌دهد نه دیگری، در حالی که در دیگر مکاتب غیراسلامی، حق را ناشی از اراده انسان توصیف می‌کنند به طوری که در بررسی‌های دقیق نیز خواهیم دید همین تعریف از حق نیز به اراده خداوند باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: قانون الهی جامع‌ترین و کامل‌ترین قانون بشری است و جمهوری اسلامی نیز قوانین خود اعم از قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و شیوه رسیدگی به این قوانین را از شریعت اسلامی گرفته است به نوعی که حتی یک ماده قانونی مخالف اسلام در قوانین اساسی ایران وجود ندارد لذا زمانی که این نظام قانونش را از اسلام دریافت کرده است حق دیگران را رعایت خواهد کرد.

راستی ادامه داد: در اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی به حقوق اسلام پرداخته شده است، به طوری که تمام مذاهب براساس این قانون از حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار شده اند و در اصل ۱۲ قانون اساسی نیز مراعات احوالات شخصیت مدنظر قرار گرفته است که براین اساس اختلافاتی در اصل طلاق، نفقه، وصیت، میراث و ... مورد قضاوت قرار می‌گیرد که این احوالات براساس قانون اساسی ایران، مطابق مذهب مبتوع هر فرد قضاوت می‌شود و برای بررسی موضوع نیز قاضی متناسب تعیین می‌شود.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای رفع دغدغه معیشت طلاب اهل سنت، حوزه‌های علمیه را تاسیس کرده است و مرکز خدمات حوزه نیز طلاب اهل سنت را تحت پوشش قرار می‌دهد و تامین بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اهدای تسهیلات از قبیل: وام ازدواج، اهدای بن معیشت و همچنین تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه و پرداخت شهریه اساتید و طلاب را برای آنان در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: شهریه برنامه ریزی شده برای پرداخت به طلاب اهل سنت اگر از شهریه طلاب شیعه بیشتر نباشد از آنان کمتر نیست و محصلین اهل سنت نیز برای ادامه تحصیل همچون طلاب هستند و با امکانات فراهم شده این افراد می‌توانند به راحتی از سطح مقدماتی تا دکتری را تحصیل کنند.

راستی افزود: قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار طلبه اهل سنت در کشور مشغول تحصیل بود، اما امروز ۱۲ هزار طلبه اهل سنت مشغول تحصیل است و هیچ سدی در برابر تحصیل آنان وجود ندارد و برای این امر نیز مدارس علمیه اهل سنت از ۱۰۰ مدرسه قبل از انقلاب به ۳۵۸ مدرسه رسیده است که نشان از اهتمام جمهوری اسلامی برای ایجاد بستر جهت تحصیل طلاب اهل نست است.

امام جمعه موقت سنندج با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تقریب مذاهب گفت: ریشه اهل سنت و تشیع از کجاست؟ اختلاف‌های آنان ناشی از چیست؟ واقعیت این است که منابع اهل سنت و تشیع هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و ادله آن‌ها از قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اجماع است.

وی ادامه داد: اختلاف شیعه و سنی برروی مسائل فرعی و ظنی است و این اختلافات نیز بد نیست و مایه خیر و برکت است، اما این اختلافات به هیچ وجه بر روی مسائل اصولی نیست، اهل سنت و شیعه یکی هستند.

راستی گفت: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه و نماز اعیاد برای اهل سنت به طور رسمی برگزار نمی‌شد، اما پس از انقلاب این برنامه‌ها به صورت رسمی در کشور برگزار می‌شود و تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از ۴ هزار مسجد به ۱۷ هزار مسجد رسیده است و این برکت انقلاب اسلامی است که براساس دین اسلام، حق را از اراده خداوند گرفته و به ما داده است.

آیت الله محسن اراکی: انقلاب توانسته نمونه برجسته و تحسین برانگیزی از وحدت را به جهانیان ارائه دهد

آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: وحدت در جهان اسلام از بنیادی‌ترین اصولی است که هم در قرآن کریم و هم در روایات پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) فراوان مورد تاکید قرار گرفته است.

اراکی افزود: پیامبر (ص) در روایتی ضمن آن که اهل بیت (ع) را به عنوان محور وحدت معرفی می‌کنند، می‌فرمایند که گریز از وحدت و تفرقه افکنی میان مسلمین موجب پاره پاره شدن آنان می‌شود و افرادی که تلاش می‌کنند این تفرقه را ایجاد کنند، حزب ابلیس هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: حزب الله آن جماعتی است که دعوت به وحدت، انسجام، یکدلی و یکپارچگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از آیات قرآن کریم این برداشت می‌شود که وحدت مسئله‌ای بنیادین است، افزود: یکی از اصول اصلی قانون اساسی ایران وحدت است لذا یک ماموریت مهم نظام اسلامی، تلاش برای ایجاد وحدت و تشکیل امت واحده است.

اراکی ادامه داد: تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان، هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانون‌های بالادستی کشور یک ضرورت و تکلیف محسوب می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه براساس همین ضروریات، امام خمینی (ره) برروی وحدت تاکید بسیار داشتند، تصریح کرد: امام خمینی (ره)، انقلاب را اسلامی قرار دادند و مردم را اعم از شیعه و سنی به وحدت دعوت کردند و بعد از ایشان نیز مقام معظم رهبری همین شیوه را ادامه دادند و برروی وحدت تاکید بسیار دارند و جریان‌های وحدت ستیز را مورد نکوهش قرار می‌دهند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش جریان‌های وحدت ستیز افزود: ایشان آن جریان اهل سنت را که دعوت به تفرقه می‌کند مسلمان نمی‌دانند و پیرو اسلام آمریکایی معرفی می‌کنند و آن شیعه‌ای را که به تفرقه افکنی می‌پردازد، شیعه نمی‌داند و شیعه انگلیسی معرفی می‌کنند و این امر تشریفاتی نیست بلکه ناشی از اندیشه بنیادی برخاسته از واقعیت جامعه اسلامی و حتی یک تحلیل نیست بلکه بر مبنای شناخت دقیق از جامعه بیان شده است.

اراکی اضافه کرد: دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد با استفاده از تشکیلاتی که دارد جریان‌هایی را در میان جهان اسلام ایجاد کند تا برای برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی تلاش کنند لذا شیعه انگلیسی را به وجود آورده است و در جریان مقابل نیز آمریکایی‌ها رسما اعلام کرده اند که جریان‌های تکفیری و گروه القاعده را آن‌ها ایجاد کرده اند، البته پول و حمایت‌های مالی از این ۲ جریان انگلیسی و آمریکایی از سوی عربستان تامین می‌شود لذا جمهوری اسلامی باید هوشیار باشد و توطئه خطرناک را بشناسد که ما را در دنیا سیاه بخت و در آخرت نیز دچار فشل و عذاب الهی خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم تفرقه را به عذاب الهی تعبیر کرده است، افزود: پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند که نبینم بعد از من شما راه کفر را در پیش بگیرید و همدیگر را تکفیر کنید و به قتل برسانید که این راه کفر و جدایی از من است.

وی گفت: انقلاب ما به این دلیل که بر گرفته از اسلام است، از آغاز بر وحدت پافشاری کرده است و خدا را شاکریم که انقلاب توانسته نمونه برجسته و تحسین برانگیزی از وحدت را به جهانیان ارائه دهد.

اراکی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: وحدت ایجاد شده در انقلاب اسلامی این ظرفیت را ایجاد کرده است که مذاهب و قومیت‌های مختلف کشور در مجلس شورای اسلامی، مدیریت کشور و دفاع از کیان کشور حضور داشته باشند و براین اساس نیز مذاهب و قومیت‌های مختلف کشور سرباز و شهید برای دفاع از کشور اهدا کرده اند تا نظام به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد.

دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه‌های تکفیری: صد‌ها روحانی شیعه و سنی در راه وحدت شهید شدند

حجت‌الاسلام محمد حسن زمانی دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه‌های تکفیری و مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در نشست تبیین دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی در مناطق قومی گفت: وحدت اسلامی یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است و انقلاب این مهم را به عنوان یک تاکتیک موقت برای جلب نظر قومیت‌ها دنبال نکرد بلکه این یک برنامه و راهبرد اساسی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه وحدت در ده‌ها حدیث نبوی و ائمه معصومین (ع) مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: در آیات قرآن کریم داریم که امت اسلامی یک امت واحد است یعنی تصریح شده بر وحدت و اشاره شده است که «الله» رب مسلمانان و مربی جامعه اسلامی است که اگر مسلمانان ربوبیت و تربیت خداوند را پذیرفته باشند باید متحد باشند.

زمانی ادامه داد: خداوند در آیات دیگر قرآن می‌فرماید که امت اسلامی امت واحده است و تنها رب مسلمانان است پس باید تقوا پیشه کنند به این معنا که عمل به وحدت مصداق تقوا پیشگی است و انجام عمل تفرقه انگیز به معنای ترک تقواست، همچنین توحید ربوبی و اعتقاد به این توحید اقتضا کننده وحدت عمومی است.

دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه‌های تکفیری گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت امت اسلامی و جامعه ایران بود و اگر مذاهب، اقوام و جریان‌های فکری وحدت نداشتند، انقلاب در برابر قدرت شاه و طاغوت موفق نمی‌شد؛ لذا رمز پیروزی و بقای انقلاب اسلامی و همچنین مقاومت و پیروزی در برابر استکبار جهانی، وحدت است و باید باقی بماند.

وی با بیان اینکه برای برقراری وحدت در ایران اسلامی تمام مذاهب اعم از شیعه و سنی و قومیت‌ها اعم از فارس، کرد، ترکمن، بلوچ و ... مشارکت داشتند، افزود: تمام مذاهب و قومیت‌های کشور در برابر فرامین امام (ره) و رهبری سرتسلیم فرود آوردند و برای پیروزی انقلاب همکاری کردند، به طوری که سال‌های اول نهضت انقلاب اسلامی بسیاری از علمای اهل سنت به حمایت از امام خمینی (ره) برخاستند و در برابر دسیسه‌های شاه ایستادند و در همین رابطه ۵۰ عالم اهل سنت در کردستان در مبارزه با جریان کمله ضد انقلاب به شهادت رسیدند.

زمانی اضافه کرد: در ادیان و استان‌های دیگر نیز شهدایی از مذاهب و قومیت‌های دیگر به انقلاب اسلامی اهدا شده است که در آخرین مورد شیخ الاسلام رئیس محترم شورای افطار اهل سنت کردستان به شهادت رسید.

دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه‌های تکفیری در مقایسه‌ای میان تلاش‌های ایران اسلامی در زمینه برقراری وحدت با تلاش‌های کشور‌های دیگر تصریح کرد: تمامی کشور‌ها در این زمینه تلاش‌هایی داشته اند، اما مقایسه عملکرد آنان، اهمیت تلاش‌های ایران را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ به طور مثال آیا در کشور عربستان وحدت محقق شده است؟ امسال در صحبتی که با مسئولان این کشور داشتم از آنان پرسیدم که توقع ندارم در شهر مدینه و مکه که شیعیان بسیاری زندگی می‌کنند امکان تاسیس مسجد شیعی را بدهید، اما آیا اجازه تاسیس مسجدی برای حنفی ها، شافعی‌ها و مالکی‌ها را می‌دهید؟ پاسخ دادند که خیر جرم است! پرسیدم آیا اجازه می‌دهید یک نفر از این پیروان اهل سنت امام جمعه شوند پاسخ دادند خیر بازداشت می‌شود! پرسیدم آیا اجازه تاسیس حوزه را دارند که بازهم پاسخ منفی دادند و این وضعیت خفقان عربستان سعودی است.

وی اضافه کرد: در کشور مصر نیز که سال پیش اولین دارالتقریب را ایجاد کردند و البته تلاش‌های قابل تقدیری نیز در زمینه وحدت انجام داده اند، طی جلسه‌ای مقایسه‌ای میان عملکرد این کشور و جمهوری اسلامی در زمینه وحدت داشتیم که پرسیدیم برای شیعیان چه کرده اند، آیا اجازه تاسیس مسجد و حوزه را به شیعیان این کشور که جمعیت ۷ میلیونی را دارند، می‌دهند؟ پاسخ دادند خیر که گفتم در ایران بیش از ۲۰ پروژه در زمینه برپایی وحدت صورت گرفته است، اما در مصر چنین برنامه‌هایی نداشتید لذا معتقدم ایران اسلامی رتبه اول در زمینه تحقق وحدت اسلامی میان مسلمانان را داشته است.

زمانی گفت: وحدت و تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی به یک برنامه در ایران اسلامی مبدل شده و برای تحقق این امر چندین نهاد در کشور تاسیس شده است که تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب در قم جهت تحصیل دانشجویان شیعه، سنی، حنفی و شافعی در کنار یکدیگر، انتصاب نمایندگان، ولی فقیه در امور اهل سنت به ویژه در استان‌های مرزی کشور از سوی مقام معظم رهبری، برپایی کنفرانس بین المللی وحدت به مدت ۴۰ سال با حضور بیش از ۱۰۰ شخصیت علمی برجسته، ایجاد دبیرخانه مقابله با جریان‌های تکفیری و تندور تحت اشرافیت مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی، انتصاب مشاور ریاست جمهور در امور اهل سنت از جمله برنامه‌ها و اقدامات نظام اسلامی در این زمینه است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در پایان خاطرنشان کرد: امروزه بیش از ۱۲ هزار طلبه اهل سنت از خدمات بیمه درمانی برخوردار هستند و این افراد از بودجه دولتی شهریه مختصری دریافت می‌کنند در حالی که طلاب شیعه از بودجه دولت شهریه دریافت نمی‌کنند و محل شهریه آنان که مبلغ ناچیزی است از بخشی از وجوهات پرداختی مردم به دفاتر مراجع تقلید تامین می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار